Nedan finns samlad information om vart du kan vända dig om du inte är nöjd med vårt bemötande eller våra beslut. 

Med försäkringsbesluten bifogas en skriftlig besvärsanvisning, med information om hur du söker ändring. 

Rekommenderas att du snarast möjligt tar kontakt för att hinna få ett utlåtande från Ålands Försäkringar, före besvärstiden till en oberoende besvärsinstans har löpt ut. 

Ta alltid i första hand kontakt med den person som handlagt ditt ärende. Ett samtal kan ge kompletterande uppgifter och eventuella missförstånd kan klaras upp.  

Om du önskar ge eller få ytterligare information gällande ditt försäkringsärende ber vi dig även där kontakta din skadehandläggare.  

Du har möjlighet att vända dig till Ålands Försäkringar med en anhållan om att få ett beslut från oss behandlat på nytt genom omprövning, till exempel på grund av att nya omständigheter har tillkommit. 

En anhållan om omprövning behandlas av Ålands Försäkringars interna Skadeprövningsnämnd.  

Skadeprövningsnämndens uppdrag är att göra en ny prövning av ärendet med utgångspunkt i alla kända omständigheter. Om det finns orsak att ändra tidigare beslut i ärendet så kommer ett nytt beslut att meddelas. Om beslutet inte kan ändras så informeras du skriftligen om det. 

Omprövning kan inte göras i ärende som är anhängigt vid, eller har handlagts av, besvärsnämnd, domstol eller annat tvistlösningsorgan utanför domstol. 

Anhållan skall vara skriftlig och undertecknad av behörig person. 

Av din anhållan behöver minst följande framgå: 

Ditt namn och dina kontaktuppgifter. 

Beslutet som du vill att omprövas. 

Vad i beslutet som du vill ompröva samt grunden. 

Om du har givit annan person fullmakt att företräda dig så skall fullmakten bifogas med anhållan. 

Du behöver inte bifoga underlag som Ålands Försäkringar redan har tillgång till. Nya underlag bör däremot bifogas din anhållan. 

Tjänsten är avgiftsfri. 

Ersättning betalas inte för dina eventuella kostnader och nedlagd arbetstid för att framställa krav till Ålands Försäkringar och medverka i försäkringsbolagets utredning av ärendet. 

Du har möjlighet att vända dig direkt till Ålands Försäkringars klagomålsansvariga i alla ärenden där du inte är överens med Ålands Försäkringar gällande hanteringen av dig eller dina ärenden. Om ditt ärende endast avser Ålands Försäkringars hantering av personuppgifter hänvisas istället till försäkringsbolagets dataskyddsombud (DSO). Närmare information och kontaktuppgifter till DSO via länken: 

www.alands.se/juridisk-information/dataskyddsbeskrivning 

Klagomålsansvarig eller Ålands Försäkringar kan inte hantera eller ta ställning i ärende som är anhängigt vid, eller har handlagts av, besvärsnämnd, domstol eller annat tvistlösningsorgan utanför domstol. 

Klagomålsansvarig behöver få minst följande information: 

Ditt namn och dina kontaktuppgifter. 

Ditt ärende. 

Om du har givit annan person en fullmakt att företräda dig så skall fullmakten kunna uppvisas, eller bifogas med en skriftlig anhållan. 

Du behöver inte bifoga underlag som Ålands Försäkringar redan har tillgång till. Nya underlag bör däremot kunna uppvisas, eller bifogas med en skriftlig anhållan. 

Tjänsten är avgiftsfri. 

Ersättning betalas inte för dina eventuella kostnader och nedlagd arbetstid för att framställa krav till Ålands Försäkringar och medverka i försäkringsbolagets utredning av ärendet. 

Om du fortfarande inte är nöjd och vill ta ditt ärende vidare kan du få ditt ärende prövat hos olika nämnder (se nedan). Besluten som tas i nämnderna är vägledande för försäkringsbolagen, men är inte tvingande. I sista hand har du även möjlighet att få ditt ärende prövat i domstol.    

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN)  

ARN prövar kostnadsfritt vissa tvister som rör privatförsäkringar och föreslår hur tvisten bör lösas. ARN gör inga medicinska bedömningar och tar inte upp ärenden som behandlats i domstol. Allmänna Reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 STOCKHOLM Telefon: 08-508 860 00  

Ansvarsförsäkringens Personskadenämnd 

Nämnden prövar skaderegleringsfrågor som rör ersättning för personskada (skadestånd) inom ansvarsförsäkring och annan försäkring. Nämnden prövar inte frågan om försäkringsfall har uppkommit eller frågor om preskription. Du som skadelidande kan inte ansöka direkt till Ansvarsförsäkringens Personskadenämnd. Om du vill att nämnden ska pröva ditt ärende ska du kontakta Ålands Försäkringar. Ansvarsförsäkringens Personskadenämnd, Box 24067, 104 50 Stockholm, Tel: 08-522 787 20, www.forsakringsnamnder.se  

Försäkringsförbundets Nämnd för Rättskyddsfrågor (FNR)  

Nämnden prövar tvister, på begäran av försäkrad eller ombud, angående frågor om omfattningen av försäkringen och ersättningsanspråk när det gäller rättsskyddsförsäkring. Nämnden prövar även frågor om ombuds lämplighet där försäkringsbolaget inte godkänt ombudet.  

Försäkringsförbundets Nämnd för Rättsskyddsfrågor (FNR), Box 24067, 104 50 STOCKHOLM Telefon: 08-522 787 20  

Personförsäkringsnämnden (PFN)  

Nämnden prövar ärenden som rör medicinska bedömningar i sjuk, liv- och olycksfallsförsäkringar. Prövningen är kostnadsfri. Du som försäkringstagare eller ersättningsberättigad kan vända dig direkt till nämnden. Personförsäkringsnämnden, Box 24067, 104 50 STOCKHOLM telefon: 08-522 787 20  

Konsumenternas försäkringsbyrå  

– är en självständig byrå för information och rådgivning. De ger kostnadsfri hjälp och vägledning i frågor som rör försäkringar du tecknat i egenskap av privatperson. Konsumenternas försäkringsbyrå, Box 24215, 104 51 STOCKHOLM Telefon: 08-22 58 00 I Fax: 08-24 88 91 

Kommunal konsumentvägledning 

Många kommuner erbjuder kostnadsfri konsumentvägledning dit du kan vända dig för att få information eller stöd. Konsumentvägledaren kan bland annat hjälpa dig tolka avtal eller informera om dina rättigheter och skyldigheter. Ta kontakt med din kommun för att se vilket stöd som erbjuds till dig.  

Du kan även väcka talan direkt i domstol gällande ett försäkringsärende.   

Talan skall väckas senast inom ett (1) år från det att du har fått det skriftliga beslutet i vilket ändring söks och besvärssanvisningen.                                     

Talan väcks i tingsrätten på din hemort, eller i tingsrätten på Ålands Försäkringars hemort, vilket är Ålands tingsrätt.