Information om distansförsäljning i Ålands Försäkringar Ab

I kapitel 3 lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler stadgas om försäkringsbolagets informationsplikt gentemot konsumentkunder vid distansförsäljning av försäkringstjänster. 

En försäkring som tecknas utan ett personligt möte mellan försäkringstagaren och försäkringsgivaren, är ett distansavtal. Kommunikationen mellan försäkringsgivaren och försäkringstagaren för att ingå avtalet, och marknadsföringen som föregår avtalet, sker då genom användning av telefon, post, datanät eller annat medel för att ingå avtal utan att parterna är samtidigt närvarande. 

Informationen nedan ges till fysisk person, nedan försäkringstagaren, som tecknar försäkring på distans i Ålands Försäkringar Ab, nedan försäkringsbolaget, för ändamål som inte utgör näringsverksamhet. 

Försäkringsgivare: 

ÅLANDS FÖRSÄKRINGAR AB 

Postadress: PB 64, 
AX-22101 MARIEHAMN 
Telefon: +358 (0)18-27 600 
E-post: info@alands.se 
FO-nummer: 3125676-2 
Hemort: Mariehamn. 
www.alands.se 

Offentliga register och bransch 

Offentliga register: 

Handelsregistret. 
Skatteförvaltningens basuppgifter. 
Förskottsuppbördsregistret. 
Registret över mervärdesskattepliktiga. 
Arbetsgivarregistret. 
Registret över försäkringspremieskattskyldiga. 

Bransch: 

Skadeförsäkring. 

Tillsynsmyndighet 

Finansinspektionen 
Snellmansgatan 6 
PB 103, 00101 Helsingfors 
Telefon, växel: 09 183 51 
kirjaamo(a)finanssivalvonta.fi 

Produktinformation 

Det huvudsakliga innehållet för respektive försäkring samt försäkringsskyddets omfattning och uppgifterna om de väsentliga begränsningarna framgår av produktguiden, försäkringsbrevet, försäkringsvillkoren, de allmänna avtalsbestämmelserna samt faktabladet för respektive försäkringsprodukt. Informationen finns tillgänglig på försäkringsbolagets hemsida. 

Försäkringspremiens belopp och uppgifterna för betalningen framgår av offerten och försäkringsavtalet.   

Ångerrätt 

Bestämmelser om ångerrätt finns i kapitel 3 Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Ångertiden är 14 dagar från det att du genomfört köpet. Om du inom den tiden ångrar ett köp av försäkring ska du kontakta försäkringsbolaget. 

Uppgifter om rättsmedel 

Om du är missnöjd med beslutet du fått eller om det finns något som är oklart i ditt försäkringsavtal, ska du i första hand kontakta den handläggare eller förmedlare som har hanterat ditt ärende, därefter kontaktar du försäkringsbolaget. 

Tilläggsinformation gällande grunder och andra faktorer som påverkar ditt ärende ges av den handläggare eller förmedlare som har hanterat ditt ärende 

Som bilaga till beslutet finns alltid anvisningar för sökande av ändring i försäkringsbolagets beslut. 

Ytterligare information om rättsmedel som kunden har tillgång till finns även på försäkringsbolagets hemsida och i den skriftliga informationen för respektive försäkringsprodukt. 

Övrig information 

Denna information om distansförsäljning ges enligt lagstiftningen i Sverige. 
På försäkringsavtalen tillämpas svensk lag. 
Vi betjänar på svenska.