Information om distansförsäljning i Ålands Försäkringar Ab
I kapitel 3 lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler stadgas om försäkringsbolagets informationsplikt gentemot konsumentkunder vid distansförsäljning av försäkringstjänster.
En försäkring som tecknas utan ett personligt möte mellan försäkringstagaren och försäkringsgivaren, är ett distansavtal. Kommunikationen mellan försäkringsgivaren och försäkringstagaren för att ingå avtalet, och marknadsföringen som föregår avtalet, sker då genom användning av telefon, post, datanät eller annat medel för att ingå avtal utan att parterna är samtidigt närvarande.
Informationen nedan ges till fysisk person, nedan försäkringstagaren, som tecknar försäkring på distans i Ålands Försäkringar Ab, nedan försäkringsbolaget, för ändamål som inte utgör näringsverksamhet.
Försäkringsgivare:
ÅLANDS FÖRSÄKRINGAR AB
Postadress: PB 64,
AX-22101 MARIEHAMN
Telefon: +358 (0)18-27 600
E-post: info@alands.se
FO-nummer: 3125676-2
Hemort: Mariehamn.
www.alands.se
Offentliga register och bransch
Offentliga register:
Handelsregistret.
Skatteförvaltningens basuppgifter.
Förskottsuppbördsregistret.
Registret över mervärdesskattepliktiga.
Arbetsgivarregistret.
Registret över försäkringspremieskattskyldiga.
Bransch:
Skadeförsäkring.
Tillsynsmyndighet
Finansinspektionen
Snellmansgatan 6
PB 103, 00101 Helsingfors
Telefon, växel: 09 183 51
kirjaamo(a)finanssivalvonta.fi
Produktinformation
Det huvudsakliga innehållet för respektive försäkring samt försäkringsskyddets omfattning och uppgifterna om de väsentliga begränsningarna framgår av produktguiden, försäkringsbrevet, försäkringsvillkoren, de allmänna avtalsbestämmelserna samt faktabladet för respektive försäkringsprodukt. Informationen finns tillgänglig på försäkringsbolagets hemsida.
Försäkringspremiens belopp och uppgifterna för betalningen framgår av offerten och försäkringsavtalet.
Ångerrätt
Bestämmelser om ångerrätt finns i kapitel 3 Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Ångertiden är 14 dagar från det att du genomfört köpet. Om du inom den tiden ångrar ett köp av försäkring ska du kontakta försäkringsbolaget.
Uppgifter om rättsmedel
Om du är missnöjd med beslutet du fått eller om det finns något som är oklart i ditt försäkringsavtal, ska du i första hand kontakta den handläggare eller förmedlare som har hanterat ditt ärende, därefter kontaktar du försäkringsbolaget.
Tilläggsinformation gällande grunder och andra faktorer som påverkar ditt ärende ges av den handläggare eller förmedlare som har hanterat ditt ärende
Som bilaga till beslutet finns alltid anvisningar för sökande av ändring i försäkringsbolagets beslut.
Ytterligare information om rättsmedel som kunden har tillgång till finns även på försäkringsbolagets hemsida och i den skriftliga informationen för respektive försäkringsprodukt.
Övrig information
Denna information om distansförsäljning ges enligt lagstiftningen i Sverige.
På försäkringsavtalen tillämpas svensk lag.
Vi betjänar på svenska.